Zonder relatie geen prestatie in het onderwijs.

Denk eens even terug aan je eigen schooltijd, bij welke juf, meester of leerkracht had jij de beste schooltijd? Nu je dit hebt, kijk dan nog eens om te zien of je hier ook de beste prestaties hebt gehaald, of dat je hier maximaal tot bloei kwam. De kans is vrij groot dat deze twee samenvallen. Wij zien namelijk dat een goede relatie tussen leerlingen en leerkracht bijdraagt aan goede prestaties.

Wat heb je nodig om te leren? Een goede relatie.

Ik denk dat de meeste van ons al wel weten dat het belangrijk is om te zorgen dat het veilig is in de klas en op school. Heel vaak, misschien wel te vaak, wordt er gefocust op fysieke veiligheid. En krijg je allerlei regels als niet rennen op de gang, niet stoeien en saaie (lees veilig) toestellen op het schoolplein. Veel belangrijker en vaak onderbelicht is de mentale veiligheid op school. Dit is natuurlijk lastiger te vangen in regels, of een checklist om te zien of de school aan alle voorschriften voldoet. Mentale veiligheid is iets wat de leerkracht in de gaten moeten houden, in de klas, buiten de klas, dag in en dag uit.
Daarnaast wordt ook ‘plezier’ genoemd als een belangrijke factor voor een klimaat waar kinderen tot bloei kunnen komen of waar de schoolprestaties goed zijn.

Maar wat heb je nodig om veiligheid en plezier te krijgen in de klas?

Het klinkt zo gemakkelijk, zorg even dat dit er is en het gaat goed met de kinderen in de klas en op school. En de ouders zijn tevreden, hun kinderen komen maximaal tot bloei of de schoolprestaties zijn goed, zodat de kinderen later in hun leven kunnen gaan doen wat ze willen.
Het blijkt dat mentale veiligheid en plezier alleen maar kunnen ontstaan als er een relatie is tussen de leerkracht en de leerlingen. Een relatie waarbij ze gezien worden, waar ze erkend worden om hun kwaliteiten maar ook fouten mogen maken om van te leren. Natuurlijk mag je duidelijk en consequent zijn, maar zoals met alles is ‘te’ teveel. Helemaal als het ten kosten gaat van het vertrouwen wat leerlingen in de leerkracht hebben.
De uitdaging voor de leerkracht is dat de relatie niet gaat over een relatie met één of een paar kinderen maar over een relatie met alle kinderen. Want zodra er een aantal kinderen geen of een mindere relatie hebben met de leerkracht dan beïnvloed dit onbewust ook de goede relatie van de andere kinderen.

Een goede relatie zorgt voor maximale prestatie.

Hoe vaak overkomt het leerkrachten niet, en gelukkig bijna altijd onbewust dat ze negatief of kleinerend over of tegen een kind praten of dat ze in plaats van het gedrag te benoemen, het kind tot het gedrag maken. Andere kinderen en zeker de intelligentere en gevoeligere kinderen vinden dit lastig. Ze zien namelijk dat andere kinderen niet op dezelfde wijze als zij behandeld worden. En ze gaan zich zorgen maken, kan hen dit ook overkomen, is de relatie met de leerkracht voorwaardelijk i.p.v. onvoorwaardelijk. Bij relaties gaat het niet om wat je kunt maar om wie je bent. En ons uitgangspunt is dat elk kind perfect geboren wordt.
We beseffen dat dit nog niet zo gemakkelijk is, helemaal als je er midden in zit. Met ons bedrijf ‘Boven de Streep’ helpen wij leerkrachten en leerlingen maar ook leerkrachten en schoolleiding om een goede relatie te krijgen en te houden. Zodat niet alleen de prestatie van de leerlingen verbeteren maar ook die van de leerkrachten.

Wat denk jij, hoeveel van jouw leerlingen zouden zeggen dat jij een goede relatie met hen hebt, laat hieronder je antwoord achter.